Niejednokrotnie przejeżdżając przez miasta można zauważyć ogromną ilość reklam, zarówno tych profesjonalnych, jak i tych „roboczych. Te ostatnie rząd chce zniwelować
za pomocą ustawy krajobrazowej.
Walka z reklamami
Ustawa krajobrazowa została przyjęta przez Sejm po wielu poprawkach Senatu dnia 24 kwietnia 2015 roku. Ustawa ta ma za zadanie walczyć z nielegalnymi reklamami
i samowolnym wywieszaniem reklam.
Według ustawy to samorządy mają być odpowiedzialne za miejsce usytuowania tablic oraz urządzeń reklamowych na terenie całej gminy. Samorządy będą również ustalać wysokość opłat za reklamy, a będzie ona zależała od: lokalizacji, wielkości, a także rodzaju tablicy, bądź urządzenia. Ustawa przewiduje również zwolnienia z tejże opłaty. Zwolnione od niej mają być reklamy niedostrzegane z przestrzeni dostępnych publicznie, a także małej wielkości szyldy informujące o działalności gospodarczej, które poradzona jest na terenie danej posiadłości.
Za pomocą tejże ustawy miasta chcą walczyć z nielegalnymi reklamami i poprawić tym samym wygląd miast.
Kary
Za nielegalne umieszczanie reklam będą grozić wysokie kary pieniężne. Kara za każdy dzień będzie stanowiła iloczyn powierzchni tablicy reklamowej oraz 40-krotności ustalonej przez daną gminę części zmiennej opłaty reklamowej, plus dodatkowo 40-krotność stawki części stałej tej opłaty.
W sytuacjach, gdy nie będzie można ustalić właściciela reklamy, karą będą obciążeni właściciele nieruchomości, na której znajduje się nielegalna reklama.
Konsekwencje cenowe ustawy krajobrazowej
Wielu ekspertów z branży reklamowej uważa, iż wprowadzenie ustawy krajobrazowej spowoduje wzrost cen reklamy outdorowej. Istnieją również obawy, iż w niektórych miejscowościach, szczególnie tych mniejszych, zniknie reklama outdoorowa.
Usuwanie samowoli budowlanej
Zamieszczanie nielegalnych płat wielkoformatowych na budynkach jest traktowane na równi z samowolą budowlaną. Usuwanie ich trwa bardzo długi okres czasu, przy czym nowe pojawiają się bardzo szybko. Nie są one mile widziane, szczególnie jeśli wiszą na budynkach mieszkalnych. Często bywa tak, że właściciele dogadują się ze wspólnotami mieszkaniowymi, jednak nie jest to na rękę mieszkańców.
Reklama zastrzykiem gotówki dla wspólnot
Siatki wielkoformatowe umieszczane na blokach stanowią dodatkowe źródło dochodów właścicieli budynków, a także wspólnot mieszkaniowych. Często te pieniądze wykorzystywane są na remont budynków. Przez wprowadzenie ustawy krajobrazowej wspólnoty mieszkaniowe mogą stracić część dochodów.
Najważniejszy umiar
Ustawa krajobrazowa ma służyć ograniczeniu występowania nielegalnych reklam
i uporządkowaniu przestrzeni publicznej. Dzięki temu oraz wprowadzeniu standardów, nowoczesnych nośników zyskamy nowoczesną reklamę, ale i estetyczną przestrzeń publiczną w miastach.
Polecamy
Najnowsze
Projekt zmian przepisów z zakresu ochrony danych osobowych w UE
W czasach kiedy dane osobowe są sprzedawane przez wyspecjalizowane firmy wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących zakresu ochrony danych... [...]